دیپلمات فرانسوی| هرگونه مکانیسم تجاری بین اروپا و ایران منوط به پذیرش FATF است-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

دیپلمات فرانسوی| هرگونه مکانیسم تجاری بین اروپا و ایران منوط به پذیرش FATF است

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفته ایجاد مکانیسم تبادلات تجاری با ایران (اینستکس) در صورتی عملی می‌شود که ایران FATF را به‌طور کامل بپذیرد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 04
کد خبر: ۲۱۳۹۷

به گزارش راهبرد معاصر ، به گفته یک دیپلمات فرانسوی، ایجاد مکانیسم تجاری اروپایی (اینستکس) برای انتقال کالاهای بشردوستانه و مواد غذایی به ایران عملی نخواهد بود مگر این‌که شرکتی متناظر در ایران شکل گرفته و تهران استانداردهای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت کند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه گفت: «یک ساختار متناظر ایرانی در حال کار وجود ندارد. روزی که آن‌ها شرایط ضروری FATF‌ را امضا کردند درباره آن صحبت می‌کنیم و روزی که مطمئن شدیم اولین نقل‌وانتقال‌ها از طریق اینستکس تحت تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرد دوباره در مورد آن صحبت می‌کنیم».

 

تا پیش از این،‌ همواره موضع مقامات اروپایی این بود که پذیرش FATF پیش نیازی برای اجرای اینستکس محسوب نمی‌شود و پیوستن به آن فقط سازوکارهای تجاری را تسهیل می‌کند.

 

FATF ماه ژوئن اعلام کرد پذیرش تنها بخشی از قوانین این سازمان مورد قبول نخواهد بود و کشورهای متعهد باید تمامی قوانین آن را اجرایی کنند. این سازمان برای پذیرش کامل قوانین FATF به ایران تا ماه اکتبر مهلت داده است.

 

پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تهران و دیگر کشورهای اروپایی تلاش کردند سازوکاری را برای انجام تبادلات تجاری با ایران ایجاد کنند که تا کنون ناموفق مانده است.

 

پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه این کشور به کرات از ایران خواسته بودند تا همه ضوابط FATF را اجرا کند. همچنین «خوان زاراته»، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در کتاب «جنگ خزانه‌داری»، به نقش FATF در تنگ‌تر کردن حلقه فشار مالی بر ایران اشاره کرده بود.

منبع : فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده